Zajęcia sensoryczne – Wybryki małpki Fiki-Miki

Zapraszam dziś na zabawy ruchowo-sensoryczne z wykorzystaniem wszystkiego co znajdziecie w swoim domu.

Uczestnicy:

Król Dżungli – rodzic

Małpka – dziecko

Co będzie potrzebne: krzesełka, taborety, kanapa, puf, koc, poduszki, ulubione i mniej ulubione owoce, bezpieczny nóż,  kilka różnego rodzaju piłek.

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie (cel: nawiązanie więzi, kształtowanie umiejętności koordynacji ciała)

Za chwilę przeniesiemy się do dżungli i zamienimy w małpki. Jako Król Dżungli zapraszam do powitania:

Gdy się małpki spotykają, to od razu się witają,

łapką lewą, łapką prawą i się zaraz rozbiegają. (na te słowa witamy się rękami)

Gdy się małpki spotykają, to od razu się witają,

nóżką lewą, nóżką prawą i się zaraz rozbiegają. (na te słowa witamy się nogami)

Małpki podskakują do muzyki. Gdy muzyka cichnie, małpki wskakują na drzewo (krzesło, kanapę, stół, poduszkę rzuconą na ziemię, itp.). Włączamy muzykę i wracamy do harców. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, za każdym razem zmieniając drzewo.

  • Zabawa w naśladowanie (cel: ćwiczenia motoryki dużej, naśladownictwa, nawiązywanie więzi, percepcja wzrokowa)

Król Dżungli staje naprzeciwko Małpki, a następnie robi małpie figle (śmieszne miny, niskoordynowane ruchy, śmieszne podskoki, obroty na pupie, naprzemienne machanie rękami, nogami). Można zamienić się rolami – Małpka pokazuje, Król naśladuje.

Naśladowanie ruchów oraz mowy zwierząt według piosenki.

  • Śniadanie (cel: stymulacja węchowa, smakowa, wzrokowa, motoryka mała, rozwój samodzielności)

Król Dżungli zaprasza swoją Małpkę na śniadanie (wcześniej przygotowujemy owoce: banan, mandarynki, jabłko, ananasa, gruszkę, lub inne na które mamy ochotę; pozwalamy dziecku samodzielnie obrać i pokroić owoc, na miarę jego możliwości, następnie wspólnie zjadamy)

  • Zabawa z ananasem (cel:  stymulacja przedsionkowa i proprioceptywna, dotykowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa)

Małpka dostał od Króla Dżungli różne owocki (piłki) i jej zadaniem jest na czworakach głową przeturlać je na drugi koniec dżungli (pokoju). Po drodze napotyka mosty (krzesło) pod którymi musi przejść, drzewa (poduszki) które musi ominąć i kładkę (koc złożony na pół wzdłuż dłuższego boku) po którym musi przejść.  

  • Szykowanie legowiska (cel: rozwój orientacji przestrzennej, stymulacja dotykowa, planowanie motoryczne)

Małpki szukają po całej dżungli liści (poduszki), które układają w jednym miejscu, szykując sobie legowisko do odpoczynku.

W dżungli zapada zmrok (przygaszona światło, zaciągnięte rolety, itp.). Król Dżungli utula Małpkę do odpoczynku – można przytulać, głaskać, dociskać poszczególne części ciała, delikatnie drapać, itp.

Dziękuję za wspólną zabawę i pozdrawiam Ela Dobrowolska