Oddycham…Uważność zaczyna się od oddechu

Każdy nasz oddech jest wyjątkowy. Poprzez zwrócenie swojej uwagi na akt oddychania jesteśmy obecni “TU I TERAZ”. Nie wczoraj, nie jutro, ale dokładnie “TU I TERAZ” i właśnie o ten moment chodzi. Nasz oddech nigdy o nas nie zapomina, zawsze jest z nami. Z oddechu możemy bardzo dużo wyczytać. Obserwując swój oddech możemy stwierdzić jacy jesteśmy w danym momencie. Czy jestem zdenerwowany, spokojny, a może rozbawiony? Czy mocno wypuszczam oddech, czy go wstrzymuję, czy też pozwalam mu wolno płynąć. Kiedy obserwujemy swój oddech , stajemy się bardziej świadomi naszego wewnętrznego świata. Zauważamy więcej, co dzieje się “TU I TERAZ”. Zaczynamy uczyć się KONCENTRACJI. Świadomy oddech zawsze pomaga, zarówno młodszym, jak i starszym czytelnikom. Może pomóc nam w wielu stresujących sytuacjach – pomaga nam się uspokoić. Pamiętajmy wtedy o wzięciu KILKU….GŁĘBOKICH….ODDECHÓW.

ŻABKA I JEJ SPOKOJNY ODDECH

ŻABKA to bardzo wyjątkowe zwierzę. Potrafi bardzo daleko skakać, ale też wyjątkowo spokojnie siedzieć. Doskonale wie, co się dzieje dookoła niej, ale nie spieszy się ze swoimi reakcjami. Siedzi spokojnie i oddycha. W ten sposób żabka się nie męczy i nie wyrywa od razu do wszystkich szalonych pomysłów, które wpadają jej do głowy. Żabka bardzo, bardzo spokojnie siedzi i oddycha (bierze powoli głęboki wdech nosem i powoli wypuszcza powietrze ustami). Jej żabi brzuch podnosi się (wdech) i opada (wydech). Raz za razem. Skoro żabka to potrafi, to my też. Jedyne co musisz zrobić, to skupić swoją uwagę na na oddechu i spokoju. Zapamiętaj: spokojny oddech zawsze Ci pomoże. Może spróbujesz jak żabka poobserwować swój oddech? Co dzieje się z Twoim brzuszkiem? Kiedy Twój brzuszek się podnosi, a kiedy opada? Może zaprosisz swojego brata lub siostrę, mamę i tatę do wspólnego obserwowania swoich oddechów? Po zakończonej obserwacji każdy z Was może swój oddech narysować. Czy Twój oddech był wolny i spokojny? Może Twój oddech pędził jak wyścigówka i spieszył się? Tylko dokąd. I jak czuło się Twoje ciało, jeśli Twój oddech był spokojny. Jak Ty się czułeś? Czy było Ci miło i przytulnie? Czy może odczuwałeś jakiś niepokój? Swój oddech możemy obserwować w różnych sytuacjach np. podczas oglądania telewizji, słuchania bajek, podczas porannego wstawania z łóżka lub kładzenia się do snu. Razem z żabką zapraszamy Cię do obserwowania swojego oddechu. Pamiętaj, żeby zawsze znaleźć do tego jakieś spokojne i ciche miejsce.

W obserwacji Twojego oddechu, wykonywania głębokiego wdechu, a następnie wydechu, pomoże Wam Karta pracy przygotowana przez żabkę (dostępna również w załączniku).

Poniżej proponujemy również obserwowanie Twojego oddechu podczas słuchania nagrania.

Skupienie na oddechu

W załączniku przesyłamy również propozycję “Oddychania z gwiazdką”.

Zaczynamy od strzałki z napisem “WDECH”, na chmurce “ZATRZYMAJ” (wstrzymaj swój wdech), następnie razem ze strzałką “WYDECH” wypuść powoli powietrze…Kieruj się strzałkami dookoła gwiazdki. Jeśli masz ochotę, pokoloruj gwiazdkę.

Treść umieszczona powyżej została opracowana na podstawie książki “Uważność i spokój Żabki” Eline Snel. Nagranie zostało pobrane ze strony www.cojanato.pl. Karta pracy “Oddychanie z gwiazdką” pobrano ze strony www.emocjedziecka.pl.